پنج مسئله اجتماعی در برابر صنعت فولاد کره جنوبی: دیدگاه شهروندی شرکت
پنج مسئله اجتماعی در برابر صنعت فولاد کره جنوبی: دیدگاه شهروندی شرکت[1]
ترجمه: محمدحسین نشاطی - شرکت توسعه فولاد آلیاژی ایرانیان
مایکل پورتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد در مقاله خود با عنوان "ایجاد ارزش مشترک" در نشریه "هاروارد بیزنس ریویو" با قاطعیت بیان کرد [1]:
شرکتها از فرصتهای تأمین نیازهای اساسی جامعه غافل شدهاند و چگونگی تاثیر آسیبها و ضعفهای اجتماعی بر زنجیرههای ارزش را به درستی درک نکردهاند. میدان دید ما بسیار بسته بوده است. در درک محیط کسبوکار، مدیران بیشترین توجه خود را بر صنعت یا تجارت خاصی که شرکت آنها در آن رقابت می کند، متمرکز کرده اند. به این دلیل که ساختار صنعت تأثیر تعیین کنندهای بر سودآوری شرکت دارد. اما، آنچه از دست رفته تأثیر عمیقی است که مکان می تواند بر بهره وری و نوآوری داشته باشد. شرکت ها در درک اهمیت محیط تجاری گسترده تر پیرامون عملیات اصلی خود کوتاهی کرده اند.
شرکت ها با تمرکز بسته بر سودآوری، از پرداختن به نیازهای جوامعی که به آنها تعلق دارند، غفلت کرده، که به خراب شدن ادراک اجتماعی شرکت ها و فرصت های از دست رفته برای بهبود ارزش مشترک در اقتصاد و جامعه منجر می شوند. دیدگاه بسته که در بالا توضیح داده شد، قابلیت رشد را محدود می کند، و شرکت ها در یافتن راه های دیگری برای نوآوری و رشد قصور می کنند. ایده های پرفسور پورتر در مورد ایجاد ارزش مشترک (CSV) بعداً در مفهوم "شهروندی شرکت" [بیان دیگری از "مسئولیت اجتماعی شرکت ها"] توسعه و گسترش داده شده است. با وجود این، هنوز فاقد چارچوب استراتژیک یا متدولوژی لازم برای کاملتر عملی کردن این مفهوم هستیم. به نظر می رسد کشف راه های بازتر کردن میدان دید بسته ما کار آسانی نباشد.
[1]- Five Social Issues Facing the Korean Steel Industry: A Corporate Citizenship Perspective, Asian Steel Watch, Vol.07 August 2019.