پنج مسئله اجتماعی در برابر صنعت فولاد کره جنوبی: دیدگاه شهروندی شرکت

پنج مسئله اجتماعی در برابر صنعت فولاد کره جنوبی: دیدگاه شهروندی شرکت[1]

 ترجمه: محمدحسین نشاطی - شرکت توسعه فولاد آلیاژی ایرانیان

 

مایکل پورتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد در مقاله خود با عنوان "ایجاد ارزش مشترک" در نشریه "هاروارد بیزنس ریویو" با قاطعیت بیان کرد [1]:

شرکت­ها از فرصت­های تأمین نیازهای اساسی جامعه غافل شده­اند و چگونگی تاثیر آسیب­ها و ضعف­های اجتماعی بر زنجیره­های ارزش را به درستی درک نکرده­اند. میدان دید ما بسیار بسته بوده است. در درک محیط کسب­و­کار، مدیران بیشترین توجه خود را بر صنعت یا تجارت خاصی که شرکت آنها در آن رقابت می­ کند، متمرکز کرده اند. به این دلیل که ساختار صنعت تأثیر تعیین ­کننده­ای بر سودآوری شرکت دارد. اما، آنچه از دست رفته تأثیر عمیقی است که مکان می­ تواند بر بهره وری و نوآوری داشته باشد. شرکت­ ها در درک اهمیت محیط تجاری گسترده تر پیرامون عملیات اصلی خود کوتاهی کرده اند.

     شرکت­ ها با تمرکز بسته بر سودآوری، از پرداختن به نیازهای جوامعی که به آنها تعلق دارند، غفلت کرده، که به خراب شدن ادراک اجتماعی شرکت­ ها و فرصت­ های از دست­ رفته برای بهبود ارزش مشترک در اقتصاد و جامعه منجر می­ شوند. دیدگاه بسته که در بالا توضیح داده شد، قابلیت رشد را محدود می ­کند، و شرکت­ ها در یافتن راه­ های دیگری برای نوآوری و رشد قصور می­ کنند. ایده های پرفسور پورتر در مورد ایجاد ارزش مشترک (CSV) بعداً در مفهوم "شهروندی شرکت" [بیان دیگری از "مسئولیت اجتماعی شرکت­ ها"] توسعه و گسترش داده شده است. با وجود این، هنوز فاقد چارچوب استراتژیک یا متدولوژی لازم برای کامل­تر عملی کردن این مفهوم هستیم. به نظر می­ رسد کشف راه­ های بازتر کردن میدان دید بسته ما کار آسانی نباشد.

 

[1]- Five Social Issues Facing the Korean Steel Industry: A Corporate Citizenship Perspective, Asian Steel Watch, Vol.07 August 2019.

واژگان کلیدی